top of page
Writer's pictureScarlet

PERJALANAN

Updated: Aug 24, 2023


Aku pernah tersungkuh Dan hampir terjatuh Bukan setakat jalan berlubang Malah yang rata pun boleh tersembam. Bila aku cuba untuk bangun Bertubi-tubi aku di lempar batu Dari sekecil-kecil batu Hingga sebesar-besar gajah. Aku hancurkan batu sekeliling ku Sikit demi sedikit sehingga menjadi debu Ia mengambil masa yang cukup lama Dan aku mula putus asa. Tapak tangan mula sakit dan pedih Hati pula tak kuat yang di sangka Aku balut luka setebal yang mungkin Tapi kaki pula penat untuk berdiri. Dari jalan kaki ke motorsikal Hati sedikit senang Tapi bila motor buruk ni faham-faham jelah Banyak perlu di baiki. Manusia pula bila tak diperlu Mudah dicampak ke laut Macam motor buruk tadi Miskin dan menyusahkan. Aku baikilah mana yang boleh

Memerlukan duit yang banyak

Masalah sekarang ni

Mana aku nak cari duit?


Kau pernah terdesak memerlukan duit?

Orang tu sanggup lakukan apa sahaja

Asalkan dapat duit seperti pengemis

Menyedihkan bukan? Tapi tulah hakikatnya.


Zaman sekarang ni

Kau berduit di pandang mulia

Kau tidak berharta akan dihina

Itulah yang aku lalui.


Di buang saat tidak punya apa-apa

Di sanjung ketika memiliki segalanya

Aku muak dengan manusia yang selalu memakai topeng

kemana-mana.


Perjalanan aku seperti graf

Naik sikit jatuhnya banyak

Kadang bila da jatuh

Susahnya nak naik semula.


Nak sampai ke tahap sekarang ni

Aku lalui bermacam-macam dugaan

Perit pedih gembira merana

Haru biru jadinya.


Tapi alhamdulillah aku masih kuat bertahan

kuncinya ialah sekadar BERSABAR.

1 view0 comments

Recent Posts

See All

SORRY

Aku terbaring di dalam kolam tanpa air, Kosong, Memang tak ada air, Tapi Kenapa aku sukar untuk bernafas? Seperti lemas. Maaf, Maaf, Dan...

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page